• "Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał…

  • … aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne." (J 3,16)

KERYGMA – katecheza w Sieci

Greckie słowo "kerygma" w Nowym Testamencie oznacza "głoszenie" Ewangelii...
  • www.kerygma.pl

    Słowo "kerygma" w Nowym Testamencie oznacza głoszenie Ewangelii, nauczanie, nawoływanie.

    Strona katechetyczna KERYGMA jest próbą włączenia środków informatyki w dzieło głoszenia Ewangelii, zwłaszcza w ramach szkolnej katechezy.

Aktualne...

Religia w liceum – "Drogi świadków Chrystusa"

Zakres materiału w poszczególnych blokach tematycznych

– nie są to tematy lekcji, lecz zagadnienia

 

Religia w liceum – "Drogi świadków Chrystusa"

Zakres materiału w poszczególnych blokach tematycznych

– nie są to tematy lekcji, lecz zagadnienia

 

Klasa I

KLASA IJestem świadkiem Chrystusa w Kościele

I. Jestem chrześcijaninem

  • Wprowadzenie w uwarunkowania współpracy podczas religii
  • Odkrywanie zadań szkolnej katechezy
  • Motywowanie odpowiedzialnej lektury Biblii
  • Rozwijanie współpracy z Duchem Świętym
  • Wspieranie odpowiedzialności ucznia za Kościół
  • Doskonalenie własnego świadectwa wiary
  • Wspomaganie realizacji chrześcijańskich zadań

II. Taka jest nasza wiara

  • Rozpoznawanie prawdy
  • Odkrywanie istoty wiary
  • Dostrzeganie współzależności wiary i rozumu
  • Rozeznawanie dróg poznania Boga
  • Wspomaganie wiary Słowu Boga
  • Odkrywanie Jezusa w pełni Jego Objawienia
  • Wspomaganie wiary w Bożą Opatrzność

III. "Oto Ja jestem z wami..."

  • Rozpoznawanie natury Kościoła Jezusa Chrystusa
  • Odkrywanie zasadności funkcjonowania Kościoła
  • Rozpoznawanie obecności Jezusa w Kościele
  • Konstruktywne odkrywanie treści Pisma Świętego
  • Rozeznawanie wartości objawień prywatnych
  • Ukazywanie szczególnego miejsca i roli papieża w Kościele
  • Uaktywnianie zaangażowania jednoczącego chrześcijan
  • Rozeznawanie darów i zadań sakramentu chrztu
  • Ukazywanie wartości sakramentu pojednania i pokuty
  • Odkrywanie wartości cierpienia i choroby
  • Motywowanie odpowiedzialnej służby wspólnocie
  • Rozpoznawanie zasadności życia osób konsekrowanych
  • Dostrzeganie wartości Eucharystii
  • Odkrywanie Eucharystii jako źródła i szczytu życia chrześcijańskiego
  • Rozpoznawanie Eucharystii w jej wymiarze życia wiecznego

IV. "Gdy się modlicie..."

  • Wprowadzanie w rozumienie modlitwy
  • Promowanie modlitwy za pomocą jej różnych form
  • Uczenie rozmowy z Bogiem na wzór modlitwy Jezusa
  • Ukazanie uświęcającego udziału w liturgii
  • Motywowanie realizacji przykazań kościelnych
  • Rozumienie przykazań kościelnych
  • Ukazywanie wartości systematycznych modlitw

V. "Co mam czynić?"

  • Rozeznawanie uwarunkowań godnego życia
  • Dostrzeganie Błogosławieństw jako ukierunkowania własnego życia
  • Błogosławieni jesteście...

VI. Rok Kościoła

  • Wzmacnianie rozumienia i przyjęcia darów Adwentu
  • Wspieranie chrześcijańskiego przeżywania świąt Bożego Narodzenia
  • Doskonalenie wiary w czynach pokutnych okresu Wielkiego Postu
  • Wprowadzenie w treść liturgii Wielkanocy
  • Wprowadzanie w liturgię czasu w ciągu roku
  • Wzmacnianie religijnego przeżywania uroczystości Wszystkich Świętych
  • Motywowanie osobistego angażowania się w dzieła zbawcze

Klasa II

KLASA IIJestem świadkiem Chrystusa w świecie

I. Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię

  • Poszukiwanie przyczyny sprawczej świata i człowieka
  • Odkrywanie relacji pomiędzy rozumem i wiarą
  • Rozpoznawanie obrazu Boga w człowieku
  • Rozumienie liturgii jako źródła i szczytu stwarzania
  • Dostrzeganie mądrości stwarzającej
  • Rozpoznawanie miłości stwarzającej
  • Rozpowszechnianie chwały Boga
  • Odkrywanie tajemnicy Trójcy Świętej
  • Poznawanie posłannictwa aniołów
  • Dostrzeganie Boga w świecie widzialnym
  • Wzmacnianie chrześcijańskiej odpowiedzialności za świat
  • Wspieranie praktyki modlitwy za świat
  • Doskonalenie modlitwy zawierzenia świata miłosierdziu Bożemu
  • Rozeznawanie prawdy w świecie
  • Odkrywanie prawdy o religijności człowieka
  • Kształtowanie postawy tolerancji religijnej
  • Wzmacnianie wiary w Chrystusa - Króla wszechświata

II. Tak Bóg umiłował świat

  • Odkrywanie znaków życzliwości Boga
  • Motywowanie odpowiedzi Bogu wiarą
  • Odkrywanie nauki i wiary jako komplementarnych porządków poznania
  • Poznawanie wspólnego dziedzictwa wiary chrześcijaństwa i judaizmu
  • Dostrzeganie nieprzyjaciela człowieka
  • Odsłanianie źródła i skutków grzechu pierworodnego
  • Ukazanie niezbędności łaski Bożej do walki ze złem
  • Rozpoznawanie pełni łaski w Chrystusie
  • Dostrzeganie w Jezusie prawdziwego Boga i prawdziwego człowieka
  • Odczytywanie znaczenia odkupieńczej śmierci Jezusa
  • Rozeznawanie wolności w Chrystusie
  • Promowanie troski o życie w czystości
  • Kształtowanie chrześcijańskiej postawy wobec problemu klonowania i transplantacji
  • Rozpoznawanie zła moralnego w aborcji, eutanazji, samobójstwie
  • Dostrzeganie mesjańskiej służby Jezusa
  • Dostrzeganie w Maryi Służebnicy Pańskiej
  • Motywowanie do chrześcijańskiego świętowania Bożego Narodzenia

III. Królestwo Boże w was jest...

  • Dostrzeganie w Chrystusie Odkupiciela człowieka i świata
  • Odkrywanie Jezusa, który żyje i działa w Kościele
  • Poznawanie chrześcijańskiej wizji świata
  • Ukazywanie misji Kościoła w świecie
  • Rozwijanie zainteresowania nauką społeczną Kościoła
  • Rozeznawanie znaków czasu
  • Motywowanie do budowania cywilizacji miłości jako odpowiedzi na patologie społeczne
  • Poznawanie nauczania Kościoła na temat kary śmierci
  • Rozpoznawanie stanowiska Kościoła wobec wojny i pokoju
  • Zapoznanie ze stanowiskiem Kościoła w kwestii pracy i bezrobocia
  • Wskazanie wartości zaangażowania w służbę publiczną
  • Kształtowanie świadomości narodowej - patriotyzm
  • Dostrzeganie wartości kultury
  • Ukazanie uwarunkowań i zadań wspólnoty międzynarodowej
  • Rozpoznawanie chrześcijańskich wartości społecznych

IV. Ku nowym niebiosom i nowej ziemi

  • Pełniejsze rozumienie znaczenia męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa
  • Odkrywanie we wniebowstąpieniu Jezusa chrześcijańskiej nadziei
  • Motywowanie do kształtowania już teraz życia wiecznego w Chrystusie
  • Motywowanie zaangażowania w misję Chrystusa
  • Rozpoznawanie źródeł postaw przeciwnych Jezusowi
  • Odkrywanie powołania chrześcijanina do ewangelizacji
  • Wspieranie współdziałania z Duchem Świętym

V. Wielbi dusza moja Pana

  • Odkrywanie w Maryi Matki Boga
  • Ukazanie Maryi jako Matki Kościoła
  • Wskazanie na Maryję jako Królową Nieba i Ziemi
  • Poznawanie roli Maryi w dziejach narodu Polskiego

Klasa III

KLASA IIIJestem świadkiem Chrystusa w rodzinie

I. Wędrując ku dorosłości

  • Rozeznawanie uwarunkowań dorosłego życia.
  • Wspieranie rozumienia siebie i innych.
  • Rozpoznawanie wezwania do świętości.

II. Ty ścieżki życia mi ukażesz

  • Odkrywanie, że miłość do Boga jest największym przykazaniem
  • Odkrywanie wymiarów miłości bliźniego.
  • Ukazywanie wartości miłości własnej.
  • Wspomaganie codziennego życia miłością.
  • Motywowanie troski o postawę świętości.

III. Zbudować dom na skale

  • Rozpoznawanie źródła godności człowieka i jej zagrożeń.
  • Odkrywanie wolności jako wyrazu godności człowieka.
  • Rozpoznawanie wartości moralnej czynów i uczuć ludzkich.
  • Dostrzeganie zobowiązującej wartości sumienia.
  • Rozeznawanie zobowiązującego daru płciowości.
  • Wspomaganie odpowiedzialności za dar czystości.
  • Dostrzeganie wartości życia rodzinnego.

IV. Jeśli myślisz o małżeństwie

  • Dostrzeganie wartości cywilizacji miłości.
  • Wspomaganie tworzenia cywilizacji miłości.
  • Odkrywanie dynamizmu miłości.
  • Rozwijanie odpowiedzialności za dar płci i płodności.
  • Wspomaganie akceptacji naturalnych praw płodności.
  • Pomoc w zrozumieniu istoty i wartości naturalnego planowania rodziny.
  • Poznawanie przyszłych zadań rodzicielskich.
  • Doskonalenie motywów świadomego rodzicielstwa.
  • Dostrzeganie konieczności przygotowania do małżeństwa i rodziny.
  • Rozwijanie cywilizacji miłości.

V. Co Bóg złączył, tego człowiek niech nie rozdziela

  • Odkrywanie zamysłu Boga wobec małżeństwa.
  • Poznawanie wartości sakramentu małżeństwa.
  • Ukazywanie miłości małżeńskiej jako daru Boga.
  • Odkrywanie zadań wynikających z miłości małżeńskiej.
  • Dostrzeganie zagrożeń życia małżeńskiego

VI. Pozwólcie dzieciom przyjść do Mnie

  • Wspieranie chrześcijańskiego stylu życia w rodzinie.
  • Rozeznawanie powołania do macierzyństwa i ojcostwa.
  • Odkrywanie uwarunkowań związanych z wychowywaniem dzieci.
  • Motywowanie do służby życiu.
  • Poznawanie roli rodziny w społeczeństwie.

VII. Bądźcie poddani sobie, kierując się nawzajem bojaźnią Chrystusa

  • Umacnianie rodzinnej wspólnoty życia i miłości.
  • Postrzeganie rodziny jako wspólnoty zbawiającej.
  • Tworzenie wspólnoty wierzącej i ewangelizującej.
  • Tworzenie wspólnoty dialogu z Bogiem.
  • Budowanie domowego sanktuarium Kościoła.
  • Doskonalenie wspólnoty w służbie człowieka.
  • Pogłębienie znajomości życia i misji Świętej Rodziny.

VIII. Liturgia domowego Kościoła

  • Wspomaganie pełniejszego rozumienia chrztu i Eucharystii.
  • Przypomnienie darów i zadań związanych z bierzmowaniem.
  • Pogłębienie refleksji nad wartością sakramentu małżeństwa.
  • Refleksja nad powołaniem do życia konsekrowanego.
  • Wspomaganie chorych i cierpiących.
  • Dostrzeganie wartości modlitwy różańcowej.
  • Rozumienie Adwentu jako radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie.
  • Uwrażliwienie na chrześcijański wymiar świętowania Narodzenia Pańskiego.
  • Uświadomienie znaczenia Wielkiego Postu.
  • Ukazanie chrześcijańskiego sensu śniadania wielkanocnego.
  • Wspomaganie chrześcijańskiego przeżywania niedzieli.
  • Motywowanie zawierzenia się Sercu Jezusowemu.
  • Wspomaganie zawierzenia swojego życia Maryi.

Facebook