Religia w liceum – "Drogi świadków Chrystusa"
Zakres materiału w poszczególnych blokach tematycznych
– nie są to tematy lekcji, lecz zagadnienia
Klasa I
-
KLASA I – Jestem świadkiem Chrystusa w Kościele
I. Jestem chrześcijaninem
- Wprowadzenie w uwarunkowania współpracy podczas religii
- Odkrywanie zadań szkolnej katechezy
- Motywowanie odpowiedzialnej lektury Biblii
- Rozwijanie współpracy z Duchem Świętym
- Wspieranie odpowiedzialności ucznia za Kościół
- Doskonalenie własnego świadectwa wiary
- Wspomaganie realizacji chrześcijańskich zadań
II. Taka jest nasza wiara
- Rozpoznawanie prawdy
- Odkrywanie istoty wiary
- Dostrzeganie współzależności wiary i rozumu
- Rozeznawanie dróg poznania Boga
- Wspomaganie wiary Słowu Boga
- Odkrywanie Jezusa w pełni Jego Objawienia
- Wspomaganie wiary w Bożą Opatrzność
III. "Oto Ja jestem z wami..."
- Rozpoznawanie natury Kościoła Jezusa Chrystusa
- Odkrywanie zasadności funkcjonowania Kościoła
- Rozpoznawanie obecności Jezusa w Kościele
- Konstruktywne odkrywanie treści Pisma Świętego
- Rozeznawanie wartości objawień prywatnych
- Ukazywanie szczególnego miejsca i roli papieża w Kościele
- Uaktywnianie zaangażowania jednoczącego chrześcijan
- Rozeznawanie darów i zadań sakramentu chrztu
- Ukazywanie wartości sakramentu pojednania i pokuty
- Odkrywanie wartości cierpienia i choroby
- Motywowanie odpowiedzialnej służby wspólnocie
- Rozpoznawanie zasadności życia osób konsekrowanych
- Dostrzeganie wartości Eucharystii
- Odkrywanie Eucharystii jako źródła i szczytu życia chrześcijańskiego
- Rozpoznawanie Eucharystii w jej wymiarze życia wiecznego
IV. "Gdy się modlicie..."
- Wprowadzanie w rozumienie modlitwy
- Promowanie modlitwy za pomocą jej różnych form
- Uczenie rozmowy z Bogiem na wzór modlitwy Jezusa
- Ukazanie uświęcającego udziału w liturgii
- Motywowanie realizacji przykazań kościelnych
- Rozumienie przykazań kościelnych
- Ukazywanie wartości systematycznych modlitw
V. "Co mam czynić?"
- Rozeznawanie uwarunkowań godnego życia
- Dostrzeganie Błogosławieństw jako ukierunkowania własnego życia
- Błogosławieni jesteście...
VI. Rok Kościoła
- Wzmacnianie rozumienia i przyjęcia darów Adwentu
- Wspieranie chrześcijańskiego przeżywania świąt Bożego Narodzenia
- Doskonalenie wiary w czynach pokutnych okresu Wielkiego Postu
- Wprowadzenie w treść liturgii Wielkanocy
- Wprowadzanie w liturgię czasu w ciągu roku
- Wzmacnianie religijnego przeżywania uroczystości Wszystkich Świętych
- Motywowanie osobistego angażowania się w dzieła zbawcze
Klasa II
-
KLASA II – Jestem świadkiem Chrystusa w świecie
I. Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię
- Poszukiwanie przyczyny sprawczej świata i człowieka
- Odkrywanie relacji pomiędzy rozumem i wiarą
- Rozpoznawanie obrazu Boga w człowieku
- Rozumienie liturgii jako źródła i szczytu stwarzania
- Dostrzeganie mądrości stwarzającej
- Rozpoznawanie miłości stwarzającej
- Rozpowszechnianie chwały Boga
- Odkrywanie tajemnicy Trójcy Świętej
- Poznawanie posłannictwa aniołów
- Dostrzeganie Boga w świecie widzialnym
- Wzmacnianie chrześcijańskiej odpowiedzialności za świat
- Wspieranie praktyki modlitwy za świat
- Doskonalenie modlitwy zawierzenia świata miłosierdziu Bożemu
- Rozeznawanie prawdy w świecie
- Odkrywanie prawdy o religijności człowieka
- Kształtowanie postawy tolerancji religijnej
- Wzmacnianie wiary w Chrystusa - Króla wszechświata
II. Tak Bóg umiłował świat
- Odkrywanie znaków życzliwości Boga
- Motywowanie odpowiedzi Bogu wiarą
- Odkrywanie nauki i wiary jako komplementarnych porządków poznania
- Poznawanie wspólnego dziedzictwa wiary chrześcijaństwa i judaizmu
- Dostrzeganie nieprzyjaciela człowieka
- Odsłanianie źródła i skutków grzechu pierworodnego
- Ukazanie niezbędności łaski Bożej do walki ze złem
- Rozpoznawanie pełni łaski w Chrystusie
- Dostrzeganie w Jezusie prawdziwego Boga i prawdziwego człowieka
- Odczytywanie znaczenia odkupieńczej śmierci Jezusa
- Rozeznawanie wolności w Chrystusie
- Promowanie troski o życie w czystości
- Kształtowanie chrześcijańskiej postawy wobec problemu klonowania i transplantacji
- Rozpoznawanie zła moralnego w aborcji, eutanazji, samobójstwie
- Dostrzeganie mesjańskiej służby Jezusa
- Dostrzeganie w Maryi Służebnicy Pańskiej
- Motywowanie do chrześcijańskiego świętowania Bożego Narodzenia
III. Królestwo Boże w was jest...
- Dostrzeganie w Chrystusie Odkupiciela człowieka i świata
- Odkrywanie Jezusa, który żyje i działa w Kościele
- Poznawanie chrześcijańskiej wizji świata
- Ukazywanie misji Kościoła w świecie
- Rozwijanie zainteresowania nauką społeczną Kościoła
- Rozeznawanie znaków czasu
- Motywowanie do budowania cywilizacji miłości jako odpowiedzi na patologie społeczne
- Poznawanie nauczania Kościoła na temat kary śmierci
- Rozpoznawanie stanowiska Kościoła wobec wojny i pokoju
- Zapoznanie ze stanowiskiem Kościoła w kwestii pracy i bezrobocia
- Wskazanie wartości zaangażowania w służbę publiczną
- Kształtowanie świadomości narodowej - patriotyzm
- Dostrzeganie wartości kultury
- Ukazanie uwarunkowań i zadań wspólnoty międzynarodowej
- Rozpoznawanie chrześcijańskich wartości społecznych
IV. Ku nowym niebiosom i nowej ziemi
- Pełniejsze rozumienie znaczenia męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa
- Odkrywanie we wniebowstąpieniu Jezusa chrześcijańskiej nadziei
- Motywowanie do kształtowania już teraz życia wiecznego w Chrystusie
- Motywowanie zaangażowania w misję Chrystusa
- Rozpoznawanie źródeł postaw przeciwnych Jezusowi
- Odkrywanie powołania chrześcijanina do ewangelizacji
- Wspieranie współdziałania z Duchem Świętym
V. Wielbi dusza moja Pana
- Odkrywanie w Maryi Matki Boga
- Ukazanie Maryi jako Matki Kościoła
- Wskazanie na Maryję jako Królową Nieba i Ziemi
- Poznawanie roli Maryi w dziejach narodu Polskiego
Klasa III
-
KLASA III – Jestem świadkiem Chrystusa w rodzinie
I. Wędrując ku dorosłości
- Rozeznawanie uwarunkowań dorosłego życia.
- Wspieranie rozumienia siebie i innych.
- Rozpoznawanie wezwania do świętości.
II. Ty ścieżki życia mi ukażesz
- Odkrywanie, że miłość do Boga jest największym przykazaniem
- Odkrywanie wymiarów miłości bliźniego.
- Ukazywanie wartości miłości własnej.
- Wspomaganie codziennego życia miłością.
- Motywowanie troski o postawę świętości.
III. Zbudować dom na skale
- Rozpoznawanie źródła godności człowieka i jej zagrożeń.
- Odkrywanie wolności jako wyrazu godności człowieka.
- Rozpoznawanie wartości moralnej czynów i uczuć ludzkich.
- Dostrzeganie zobowiązującej wartości sumienia.
- Rozeznawanie zobowiązującego daru płciowości.
- Wspomaganie odpowiedzialności za dar czystości.
- Dostrzeganie wartości życia rodzinnego.
IV. Jeśli myślisz o małżeństwie
- Dostrzeganie wartości cywilizacji miłości.
- Wspomaganie tworzenia cywilizacji miłości.
- Odkrywanie dynamizmu miłości.
- Rozwijanie odpowiedzialności za dar płci i płodności.
- Wspomaganie akceptacji naturalnych praw płodności.
- Pomoc w zrozumieniu istoty i wartości naturalnego planowania rodziny.
- Poznawanie przyszłych zadań rodzicielskich.
- Doskonalenie motywów świadomego rodzicielstwa.
- Dostrzeganie konieczności przygotowania do małżeństwa i rodziny.
- Rozwijanie cywilizacji miłości.
V. Co Bóg złączył, tego człowiek niech nie rozdziela
- Odkrywanie zamysłu Boga wobec małżeństwa.
- Poznawanie wartości sakramentu małżeństwa.
- Ukazywanie miłości małżeńskiej jako daru Boga.
- Odkrywanie zadań wynikających z miłości małżeńskiej.
- Dostrzeganie zagrożeń życia małżeńskiego
VI. Pozwólcie dzieciom przyjść do Mnie
- Wspieranie chrześcijańskiego stylu życia w rodzinie.
- Rozeznawanie powołania do macierzyństwa i ojcostwa.
- Odkrywanie uwarunkowań związanych z wychowywaniem dzieci.
- Motywowanie do służby życiu.
- Poznawanie roli rodziny w społeczeństwie.
VII. Bądźcie poddani sobie, kierując się nawzajem bojaźnią Chrystusa
- Umacnianie rodzinnej wspólnoty życia i miłości.
- Postrzeganie rodziny jako wspólnoty zbawiającej.
- Tworzenie wspólnoty wierzącej i ewangelizującej.
- Tworzenie wspólnoty dialogu z Bogiem.
- Budowanie domowego sanktuarium Kościoła.
- Doskonalenie wspólnoty w służbie człowieka.
- Pogłębienie znajomości życia i misji Świętej Rodziny.
VIII. Liturgia domowego Kościoła
- Wspomaganie pełniejszego rozumienia chrztu i Eucharystii.
- Przypomnienie darów i zadań związanych z bierzmowaniem.
- Pogłębienie refleksji nad wartością sakramentu małżeństwa.
- Refleksja nad powołaniem do życia konsekrowanego.
- Wspomaganie chorych i cierpiących.
- Dostrzeganie wartości modlitwy różańcowej.
- Rozumienie Adwentu jako radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie.
- Uwrażliwienie na chrześcijański wymiar świętowania Narodzenia Pańskiego.
- Uświadomienie znaczenia Wielkiego Postu.
- Ukazanie chrześcijańskiego sensu śniadania wielkanocnego.
- Wspomaganie chrześcijańskiego przeżywania niedzieli.
- Motywowanie zawierzenia się Sercu Jezusowemu.
- Wspomaganie zawierzenia swojego życia Maryi.